Nick
Kundeservice­medarbejder

Ofte stillede spørgsmål

Ny kunde i Codan

Min forsikring hos Codan er endnu ikke trådt i kraft. Hvor er jeg forsikret?

Du er stadig forsikret i dit nuværende selskab, indtil startdatoen på din nye Codan forsikring. I tilfælde af, at du får en skade inden din forsikring hos os er trådt i kraft, skal du fortsat kontakte dit tidligere forsikringsselskab. Det betyder, at du ikke kommer til at stå uden dækning, når du skifter forsikringsselskab.

Hvorfor har jeg fået flere policer?

Codan har mulighed for at tilbyde en virksomhedsforsikring for vores mindre erhvervsdrivende, hvor flere af dine dækninger kan være under en police, og det gør det let for dig at overskue også hvis der skulle ske en skade. Der kan dog være tilfælde, hvor du vil opleve at få en selvstændig police. Det kommer an på om du har behov for en særlig dækning, der kræver en selvstændig police. Det medfører, at du vil få flere policer, end du måske er vant til hos dit tidligere selskab.

Hvorfor modtager jeg ikke alle policerne på én gang?

Det kan der være forskelligt årsager til. F.eks. kan en police træde i kraft på et andet tidspunkt en anden. Du vil typisk modtage din police lige inden den træder i kraft, og derfor bliver de sendt forskelligt.

Kan jeg få mine policer elektronisk?

Ja, du kan via Mit Codan tilgå dine policer, samt se jeres forsikringer og dækninger, når det passer jer.

Hvorfor har jeg modtaget min police, men ikke min regning?

Policen modtages ca. 10 dage før den træder i kraft. Hvis du betaler på girokort, så vil du modtage opkrævningen 1-3 dage efter policen. Hvis du betaler via Betalinsservice (BS), vil du kunne se regningen på din oversigt fra Betalingsservice, når opkrævningen forfalder.

Min forsikring skulle være gået i kraft, men jeg har hverken modtaget police eller opkrævning. Er jeg dækket?

Ja, du vil altid være dækket fra den dato, din police starter, også selvom du ikke har modtaget din police eller endnu ikke har betalt den.

Hvorfor sender I så mange sider?

Hvert produkt har sin egen police, og dertil hører nogle forsikringsbetingelser, som forklarer, hvordan de dækker i tilfælde af en skade. Denne information ønsker vi at give dig, så du kender til alle vilkårene.

    Jeg kan ikke forstå formulering af jeres betingelser?

    Forsikringsbetingelser kan være svære at forstå pga. de mange juridiske forklaringer. På de sidste side af vores betingelser har vi indsat en ordforklaring, som uddyber de meningen med de forsikringstekniske eller juridiske ord.

    Jeg har ikke modtaget en specifikation fra jer på min BS-betaling

    Den fremgår af din BS-oversigt fra din bank.

      Hvornår får jeg pengene tilbage fra mit tidligere selskab?

      Hvis du har penge til gode hos dit tidligere selskab, så får du dem oftest kort tid efter, at forsikringen er trådt i kraft hos os. Men for en god ordens skyld anbefaler vi, at du ringer ind til dem, hvis ikke du har modtaget dit tilgodehavende inden for to uger efter startdato, så du sikrer, at alt er, som det skal være.

      Login til Mit Codan Erhverv

      Skal jeg være oprettet som bruger for at kunne logge ind på Mit Codan Erhverv?

      Ja. Du skal både være kunde hos Codan og have en bruger før du kan logge ind og se dine forsikringer. Hvis det er første gang du logger på Mit Codan bliver du automatisk oprettet, når du forsøger at logge ind med det Nemid eller Nøglefil.

      Hvordan logger jeg på Mit Codan Erhverv?

      1. Hvis du er den første i virksomheden, som skal ind på Mit Codan Erhverv, skal du oprettes som administrator. Hvis der allerede er en administrator, skal du bede vedkommende om at give dig adgang.

      2. Når du er oprettet, modtager du en e-mail.

      3. Log herefter ind med medarbejdersignatur (NemID-nøglefil) eller med NemID-nøglekort. 

      Hvad kan jeg på Mit Codan Erhverv?

      Her har du mulighed for at få overblik over virksomhedens forsikringer, dækninger og en række servicefunktioner, som kan hjælpe jer i hverdagen. Det er også her I anmelder skader.
      Læs mere omkring Mit Codan erhverv her.

      Jeg har glemt mit brugernavn og adgangskode

      Bare rolig. Dit brugernavn er altid dit CVR nr., og du logger ind med dit Erhvervs NemID eller nøglefil, hvis du repræsenterer dit firma. Du kan også logge ind med dit private Nemid, hvis du ejer en virksomhed. I så fald vil det også muligt at bruge Nets’ app NemID, som kan downloades i App Store og Google Play.

      Kan vi som firma have flere brugere?

      Ja, men det kræver, at I vælger én af brugerne som administrator, der bestemmer. Administrator kan herefter invitere andre til at blive bruger på Mit Codan. Hvis du ejer din egen virksomhed, bliver du automatisk til administrator.

      Jeg får en fejlmeddelelse, når jeg forsøger at logge ind

      Start med at sikre, at du logger ind med det rigtige Erhvervs NemID eller nøglefil. Kan du stadig ikke logge ind, så kan du sende en mail til kundeservice.

      Vi har fået ny administrator i virksomheden. Hvad gør vi?

      Hvis I har fået ny administrator i virksomheden, så skal I kontakte os, så vi kan hjælpe den nye administrator på Mit Codan.
      Kontakt os ved at sende mail til kundeservice.

      Har du problemer med dit NemID?

      Har du brug for hjælp vedrørende dit Nemid eller ønsker du at bestille et NemID medarbejdersignatur, så kan du få mere hjælp her.

      Services

      Kan jeg bestille et forsikringstjek, hvis nu mine forhold har ændret sig?

      Ja, du kan gratis bestille et forsikringstjek via Mit Codan. Herefter vil vi ringe dig op, når det passer dig og løbe dine forsikringer igennem med dig, så du er dækket korrekt. Det er ganske gratis, og du kan gøre det lige så ofte, som du føler behov for det.

      Har I nogen der kan hjælpe mig med Mit Codan?

      Ja, ønsker du, at blive ringet op og få en gennemgang af Mit Codan, så er det muligt. Du skriver blot en mail til vores kundeservice, så ringer de dig op, når det passer dig og du sidder klar ved computeren. Er I flere i virksomheden, der ønsker at få en gennemgang, så skriv endelig til os, så vi kan finde den løsning, der passer jer bedst.
      Kontakt os ved at sende mail til kundeservice.

      Hvilke gebyrer og afgifter har I?

      Du kan se oversigten over vores afgifter og gebyrer her.

      Vi har betalt for meget og har penge til gode. Får vi dem udbetalt?

      Ja, hvis I har betalt for meget, sætter vi det overskydende beløb ind på jeres NemKonto – alternativt tilbagebetaler vi dem via Betalingsservice. Har I andre forsikringer hos os, kan vi også overføre beløbet som betaling af disse, hvis der skyldes noget på dem.

      Hvorfor skal vi betale vores regning, når vi har opsagt vores forsikringer?

      Det er sandsynligvis en fejl, så kontakt os hellere. Der kan dog være et opsigelsesvarsel på jeres forsikringer, som gør, at I skal betale efter selve opsigelsen.

      Betaling

      Hvordan betaler jeg vores regning fra jer?

      Du kan betale jeres regninger fra os på to måder: Med indbetalingskort (girokort) og via Betalingsservice. Du finder indbetalingskortet i din virksomheds e-Boks eller Mit Codan og kan tilmelde den til Betalingsservice, når du betaler den i netbank.

      Hvordan tilmelder jeg vores regninger til Betalingsservice?

      Du kan tilmelde jeres regninger til Betalingsservice, når du betaler dem i netbank. Brug PBS-oplysningerne, der står nederst på indbetalingskortet. Du kan også ringe til os og give os jeres bankoplysninger, så tilmelder vi jer til Betalingsservice.

      Hvor finder jeg vores indbetalingskort fra jer?

      Du finder jeres indbetalingskort (girokort) i din virksomheds e-Boks og på Mit Codan under fanen 'dokumenter'. Hvis du ikke er tilmeldt e-Boks, kan du få dem tilsendt med almindelig post mod et gebyr. 

      Hvorfor kan jeg ikke se vores indbetalingskort i virk.dk?

      Vi sender jeres indbetalingskort til jeres e-Boks og ikke til virk.dk. Vil du også kunne se dem på virk.dk, skal du logge ind på virk.dk og gå ind under 'indstillinger' og tillade, at virk.dk og e-Boks synkroniserer.

      Hvorfor kommer vores indbetalingskort ikke med posten?

      Vi tilmelder automatisk din virksomhed til e-Boks, når I bliver oprettet som kunder hos os – medmindre vi aftaler noget andet. Hvis I ønsker at afmelde jer digital post via e-Boks, skal du kontakte os. Derudover sender vi indbetalingskortet til Mit Codan, hvor du også har mulighed for at tilgå det.

      Betaler vi forud eller bagud for vores forsikringer?

      I betaler altid jeres forsikringer forud hos os.

      Hvorfor får vi et indbetalingskort pr. forsikring i stedet for ét samlet?

      Det skyldes, at I i vores system står til at modtage separate regninger. Hvis I hellere vil modtage én samlet regning, skal I blot kontakte os. I kan betale via indbetalingskort eller Betalingsservice, uanset om I har separate eller samlede regninger.

      Hvordan tilmelder vi os månedligt betaling?

      Vil I hellere betale jeres forsikringer månedsvis, skal I blot kontakte os. I kan også betale kvartalsvis og halvårligt. Vær opmærksom på, at I skal betale via Betalingsservice, hvis I vælger månedlig betaling.

      Hvorfor er den månedlige betaling ikke lig med årsprisen delt med 12?

      Det kan der være flere årsager til. Det kan fx være, I betaler et gebyr for månedlig betaling. I kan være tilmeldt på skæve datoer i måneden. Eller måske er forklaringen en anden. Hvis du ønsker den præcise forklaring, er du velkommen til at kontakte os.

      Vi har tilmeldt os Betalingsservice, men fået et indbetalingskort. Skal jeg betale det?

      Det er sandsynligvis en fejl, så kontakt os hellere. Så ser vi på det.