Nummerplader står højere på biltyvens ønskeliste end julegaver og mobiltelefoner

Det er ikke de nyindkøbte julegaver i bilen, der lokker tyvene. Det gør nummerpladerne til gengæld. Et nummerpladetyveri kan være til stor gene for bilejeren, ikke mindst hvis de stjålne nummerplader bliver brugt til kriminalitet. Har du ikke allerede fastmonteret dine nummerplader, så få det gjort, lyder rådet fra forsikringsselskabet i kølvandet på nyindført nummerpladelov.

3. december 2015

Du skal tømme din bil, før tyven gør det. Det har danskerne efterhånden lært, men hvad med de lettilgængelige nummerplader? Faktisk er de ganske attraktive for biltyve – og figurerer øverst på listen over tyvegods fra biler. En ud af tyve bilejere har oplevet at få stjålet sine nummerplader. I Hovedstaden er tyverierne endnu hyppigere, her er en ud af ti ramt. Til sammenligning har færre end én ud af hundrede fået stjålet fx julegaver, mobiltelefoner eller tablets fra bilen. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for forsikringsselskabet Codan.

”Danskerne er efterhånden blevet gode til ikke at efterlade smartphones, tasker og julegaver synligt i bilen, hvor det kan friste svage sjæle. De er derimod ikke så opmærksomme på, at nummerpladerne er eftertragtet tyvegods, som er nemt at få fat i. Er nummerpladerne ikke boltet fast, som den nyindførte lov foreskriver, så tager de kun få sekunder at stjæle,” siger Carsten Vraa-Jensen, som er skadedirektør i Codan.

Bilejere frygter nummerplademisbrug og -kriminalitet

Har man ikke allerede fastmonteret sine nummerplader, så er det en rigtig god idé at få det gjort, for generne forbundet med nummerpladetyveri kan være mange. Foruden den økonomiske bet med at betale cirka 1.200 kr. for nye nummerplader, skal man også undvære bilen, indtil man har fået den omregistreret, og de nye nummerplader er monteret.

De praktiske gener topper ikke listen over bekymringer ved nummerpladetyveri. Har man fået stjålet sine nummerplader, er der nemlig en væsentlig risiko for, at de bliver misbrugt. Frygten for, at dette sker, peger hver tredje bilejer på som den væsentligste udfordring ved et nummerpladetyveri, viser Codans undersøgelse. Hver sjette anser risikoen for at modtage bøder og regninger, fordi en anden kører rundt med ens stjålne nummerplader, som den største

”Bekymringen om kriminalitet og misbrug stemmer fint overens med, hvad vi hører fra vores kunder. Det er særligt fartbøder, parkeringsbøder og ubetalte benzinregninger, der er et problem, hvis man har fået stjålet sine nummerplader. Har man anmeldt sine stjålne nummerplader til politiet, hæfter man dog ikke for tyvenes misbrug af dem,” siger Carsten Vraa-Jensen.

Misbrug af nummerplader er netop det, som den nye lovgivning om fastmontering af nummerplader skal forsøge at komme til livs. Fra den 15. november 2015 blev det lovpligtig t for alle bilejere at fastmontere deres nummerplader, så det bliver mere besværligt for tyve at stjæle dem.

Fakta om den nye nummerpladelov

Den 15. november trådte en ny lovgivning i kraft, der betyder, at alle nummerplader på personbiler og varevogne skal være fastmonteret med to skruer eller bolte samt plastikhætter i nummerpladens farve udenpå. Man kan enten selv skrue sin nummerplade fast eller få det gjort på et autoværksted for cirka 250 kr.

Læs mere om den nye nummerpladelov, og hvordan du selv kan sætte nummerpladen fast på FDM’s hjemmeside.

Tal fra Codans undersøgelse

Stjålne nummerplader:

• 5 procent af bilejerne har oplevet at få stjålet deres nummerplader. I Region Hovedstaden er det hele 9 procent af bilejerne, der har oplevet tyveri af nummerplader.

Danskerne peger på disse udfordringer ved nummerpladetyveri:

• 34 procent, at pladerne bliver brugt til kriminalitet.
  • 16 procent, hvis man modtager regninger og bøder, fordi en anden kører rundt med pladerne.
  • 21 procent, at skulle skaffe nye nummerplader med nyt registreringsnummer, få dem monteret m.v.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet Epinion i september 2015 og er baseret på en webspørgeskemaundersøgelse med 1.023 bilejere. Webspørgeskemaundersøgelsen er foretaget på et repræsentativt udsnit af den danske befolkning i Epinions Danmarkspanel.

Pressechef Mads Houe, Codan Forsikring A/S

Mobil: 30 37 83 53 / e-mail: mdq@codan.dk

Om Codan Forsikring

Codan er Danmarks tredjestørste forsikringsselskab og har knap 340.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder. Læs mere om Codans arbejde med CSR her. Læs mere om Codan på www.codan.dk.