Ny nummerpladelov: Danskerne er godt på vej, men de unge bilister hænger i bremsen

Den nye nummerpladelov træder i kraft om under tre uger. Mens de fleste bilejere allerede har fået fastmonteret deres nummerplader, er der dog stadig mange, der mangler – især de unge bilejere halter bagefter.

28. oktober 2015

Den 15. november træder en ny lov i kraft, der betyder, at nummerpladerne på alle personbiler og varevogne skal skrues fast, for at gøre det mere vanskeligt at stjæle dem. En undersøgelse fra Codan viser, at tre ud af fire bilejere (72 procent) allerede nu har sørget for, at deres nummerplade er skruet fast. Dermed overholder de fleste bilejere det nye lovkrav.

Der er dog særligt én gruppe bilejere, der hænger lidt i bremsen, når det gælder den nye nummerpladelov. Undersøgelsen fra Codan viser nemlig, at kun lidt over halvdelen af de unge bilejere mellem 18-34 år (57 procent) har fastmonteret nummerpladerne. Dertil kommer, at hver femte unge bilejer (20 procent) slet ikke kender den nye lov. Det er dobbelt så mange som gennemsnittet af alle aldersgrupper (9 procent).

Stjålne nummerplader bruges til kriminalitet

Det er en rigtig god idé at sørge for at få skruet nummerpladerne fast, for man risikerer nogle ubehagelige overraskelser, hvis man får nummerpladerne stjålet.

”Stjålne nummerplader bliver i langt de fleste tilfælde anvendt til kriminalitet. I den mildere ende bruger tyvene de stjålne nummerplader til at tanke benzin og derefter køre fra regningen. Og så risikerer man at modtage en opkrævning fra tankstationen. Det samme gælder for eksempel med fartbøder. Men stjålne nummerplader anvendes også til mere alvorlig kriminalitet som fx røverier og banderelateret kriminalitet,” siger Carsten Vraa-Jensen, som er skadedirektør i Codan.

Foruden de ubehagelige overraskelser, som de stjålne nummerplader kan medføre, er der også en del mere praktiske gener ved at stå med en bil uden nummerplader.

”Har du fået stjålet nummerpladerne, skal du som det første anmelde tyveriet til Politiet og sørge for at få nummerpladerne afmeldt hos Motorregistret. Derefter skal du betale for et nyt registreringsnummer, bestille de nye nummerplader og selv sørge for at få dem sat på, når de kommer. Sidst men ikke mindst er der den store gene, at du er nødt til at undvære bilen under hele processen, da det er ulovligt at køre i en bil uden nummerplader,” uddyber Carsten Vraa-Jensen.

Fakta om den nye nummerpladelov

I dag har mange biler en nummerplade i en plastramme, der er skruet fast på bilen. Med de nye regler, er dette ikke længere lovligt. For at sikre, at man overholder den nye lovgivning, skal hver nummerplade fremover være fastgjort med mindst to skruer eller bolte og plastikhætter i nummerpladens farve udenpå.

Den nye lov forholder sig ikke til, hvem der skal fastmontere nummerpladerne. Man kan enten få sine nummerplader fastmonteret hos en automekaniker for ca. 250 kr., eller man kan gøre det selv. Vælger man den sidste løsning, skal man dog være opmærksom på, at monteringen ikke må gå ud over læseligheden af nummerpladen.

Læs mere om den nye nummerpladelov og hvordan du selv kan sætte nummerpladen fast på http://www.fdm.dk/biler/vedligeholdelse/nummerplader-fastgoeres-nemt

Tal fra Codans undersøgelse

• 72 procent svarer, at de allerede nu har sørget for, at deres nummerplade er skruet fast. For unge mellem 18-34 år er tallet 57 procent.
  • 9 procent svarer, at de ikke kender den nye nummerpladelov. For unge mellem 18-34 år er tallet 20 procent.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet Epinion for Codan i september 2015 og er baseret på en webspørgeskemaundersøgelse med 1.023 bilejere. Webspørgeskemaundersøgelsen er foretaget på et repræsentativt udsnit af den danske befolkning i Epinions Danmarkspanel.

Pressechef Mads Houe, Codan Forsikring A/S

Mobil: 30 37 83 53 / e-mail mdq@codan.dk

Om Codan Forsikring

Codan er Danmarks tredjestørste forsikringsselskab og har knap 340.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder. Læs mere om Codans arbejde med CSR her. Læs mere om Codan på www.codan.dk.