Black Friday er også en fest for de kriminelle

Danskerne har taget Black Friday til sig, og omsætningen stiger år for år.
Det har hackere og svindlere opdaget, og derfor er de gode tilbud også et højrisikoområde for svindel.

Det handler om at have de kritiske briller på, når du jagter de gode tilbud til Black Friday. For svindlerne er gode til at narre os til at klikke på usikre links eller til at udlevere adgangskoder. Og nu er de blevet endnu dygtigere. For bl.a. har kunstig intelligens gjort det nemmere at være svindler og sværere for dig at gennemskue, om en mail er ægte eller ej. De kriminelle har nemlig fået øjnene op for, at fx ChatGPT kan skrive en stort set fejlfri mail for dem på få sekunder.

Hvad skal du være opmærksom på, som forbruger, før du klikker 'bestil'? Og hvordan skal du forholde dig, hvis du har mistanke om snyd? Det kommer an på, hvad der er tale om: Har du fået franarret dine betalingsoplysninger, eller har du bestilt en vare, som du ikke modtager, eller som måske er defekt?

Når varerne ikke leveres som lovet

En anden type af svindel er mere kompleks, for her er der konkrete varer involveret. Du bestiller en vare i god tro, og så er der flere scenarier: Du får måske aldrig din vare, din vare bliver urimeligt forsinket, eller også modtager du en defekt eller helt forkert vare. Her kan der både være tale om svindel og om butikker med tvivlsom service.

Her er hovedreglen, at du skal kontakte webbutikken som det første. Modtager du ikke din vare, eller modtager du en forkert vare, skal du selv tage sagen med butikken, der har udbudt varen. 

Hvis du har mistanke om svindel efter at have forsøgt at kontakte webbutikken, skal du have fat i din bank, som kan hjælpe dig.


Gode råd fra e-mærket

Grundreglen for tilbudsfesten Black Friday er at tage de kritiske briller på og ikke lade begejstringen løbe af med dig. Hold øje med om hjemmesiden er e-mærket – det er en nonprofit-organisation stiftet af en række store organisationer for at styrke sikkerheden i e-handlen.

Du kan nemt se, om webshoppen er e-mærket her

Du er blevet snydt – hvad gør du?

Det kommer an på hvilken af de førnævnte typer snyd, der er tale om. Har du afgivet dine betalingsoplysninger efter at have modtaget tvivlsomme mails eller lignende, skal du snarest muligt kontakte din bank, så du kan få stoppet brugen af dine kort og konti.

Har du bestilt varer, men ikke modtaget dem, skal du som nævnt kontakte webbutikken som det første. Kan du ikke komme igennem, og har du mistanke om svindel, skal du have fat i banken, som kan forfølge sagen.

Har du bestilt varer, men modtaget forkerte eller defekte varer, skal du også her kontakte webbutikken som det første. Du har 14 dages fortrydelsesret ved onlinekøb og 2 års reklamationsret.

Du kan sikre dig ekstra dækning

Når det gælder snyd med betalingsoplysninger, er du bedst stillet, hvis du betaler med kreditkort og ikke Dankort. Brug derfor Visa-delen af dit Dankort eller dit Mastercard, når du bestiller.

Man kan også sikre sig mod skader, når man for eksempel køber elektroniske produkter på nettet.

Ved at tilkøbe en Elektronikdækning, er du dækket ved pludselige skader og funktionsfejl, indtil de købte elektroniske produkter er fire år gamle. Derudover kan du også vælge Plusdækningen, der dækker andre ting end elektronikprodukter mod pludselige skader. Begge dele fås som tilvalg til vores almindelige indboforsikring.

Læs mere om indboforsikring

Tjek vores andre gode råd til sikkerhed på nettet

Vi har samlet en række guides, der kan hjælpe dig til et mere sikkert liv online.

Se dem her