Uventede regninger

Hvad gør du, hvis dine børn er kommet til at bruge dine penge i apps?

Du husker måske historien om den otteårige dreng, der på en halv time brugte 10.500 kr. på virtuelle smølfebær i et mobilspil?

Historien satte fokus på, at mange gratis mobilspil til børn er konstrueret sådan, at børnene let kan tilkøbe ekstra features, som koster rigtige penge. Pengene hæves automatisk fra det kreditkort, som er tilknyttet din eller barnets iTunes- eller Google Play-konto. Ofte ved barnet ikke, at han eller hun bruger penge.

Hvordan undgår du at havne i sådan en situation? Og hvad kan du gøre for at få dine penge tilbage, hvis uheldet er ude?

Sådan sikrer du dig

1. Slå begrænsninger til for at forhindre utilsigtede køb.

Hvis dit barn spiller mobilspil på et Apple-produkt, er spillet hentet via en iTunes-konto, hvor dit kreditkort er tilknyttet. ITunes har dog en indstilling, hvor du kan begrænse mulighederne for tilkøb, netop for at undgå utilsigtede køb. 

Se hvordan på Apples egen hjemmeside.

Hvis dit barn bruger en enhed med Android-styresystem, kan du slå begrænsninger til og eventuelt vælge at sikre køb med en særlig kode. 

Læs mere på Google Play.

2. Log ud

Når du har købt et spil til dit barn, kan du logge ud af iTunes eller Google Play, inden barnet får lov at spille.

Tjek vores andre gode råd til sikkerhed på nettet

Vi har samlet en række guides til et mere sikkert liv online.

Se dem her