Sådan undgår du at blive snydt af falske mails

Har du prøvet at modtage falske mails fra Nets, SKAT, Apple eller andre store virksomheder? Så er du måske blevet udsat for det, der kaldes phishing. Rigtig mange danskere har nemlig prøvet at blive snydt af svindlere på nettet. IT-kriminaliteten i Danmark vokser hastigt, og et af de kriminelles mest udbredte våben er phishing mails.

Hvad er phishing?

Når hackere phisher, narrer de dig til at udlevere personlige oplysninger. De kan for eksempel sende dig en mail, som ser ud til at være fra personer eller virksomheder, du kender og har tiltro til, som Facebook, PayPal, NemID eller lignende. I mailen er der et link, som bringer dig hen til en side, der ligner en almindelig login-side. Når du indtaster dit brugernavn og adgangskode her, bliver de sendt til hackeren, som kan misbruge dine oplysninger.

Tegn på phishing

Alle, som har en mailkonto, kan blive udsat for phishing. Det bliver sværere og sværere at vurdere, hvornår en mail eller login-side er falsk. Hackere finder nemlig hele tiden nye måder på at franarre dig dine oplysninger. Men der er stadig nogle typiske kendetegn ved fup-mails.

Hackere har ofte travlt med at få skrevet de falske mails eller login-sider, og de er derfor ofte fyldt med stavefejl og underlige skrifttyper. Mange falske mails påstår også, at du har vundet en rejse, iPhone, penge eller andet. Men husk på: Har du ikke deltaget i en konkurrence, har du ikke vundet noget.

Sådan undgår du at blive snydt

Her er fem gode råd til, hvordan du og resten af familien undgår phishing-angreb

  • Send aldrig vigtige, personlige oplysninger direkte i en mail, især ikke login- eller bank-informationer. Legitime firmaer vil aldrig spørge om dette over mail.
  • Lad være med at reagere på mails, som du ikke plejer at få, heller ikke hvis de ser ud til at være fra en pålidelig afsender.
  • Hvis du modtager en mail, som ligner spam, skal du ikke klikke ’Afmeld nyhedsbrev’, hvilket typisk vil stå nederst i mailen. Denne handling er det samme som at svare på en spam-mail.
  • Tilgå aldrig dine internetkonti via et link i en mail. Skriv i stedet firmaets internetadresse i adresselinjen i en almindelig browser, og log på derigennem.
  • Er du i tvivl om, hvorvidt en mail fra et firma er legitim eller ej, så kontakt firmaet direkte.

Det skal du gøre,
hvis du er blevet hacket

Det kan ske for selv den bedste. Hackere er dygtige, og phishing-mails ligner rigtige mails. Er uheldet ude, og din mail-konto er blevet hacket, skal du gøre følgende:

  1. Skift dine adgangskoder

    Det er vigtigt, at du skifter din adgangskode med det samme, hvis du er blevet offer for en hacket konto. Kan du ikke skifte din adgangskode, skal du kontakte udbyderen og få lukket den. Har du brugt den samme adgangskode flere steder, skal du også skifte dem.

  2. Hold øje med dine konti

    Hvad end det er din mail, bank eller Google-konto, er det vigtigt, at du holder tæt øje medalle dine kontoer efterfølgende. Også dem, som ikke er blevet hacket. Er der foretaget nogle ændringer, eller foregår der mistænkelig aktivitet

  3. Kontakt din bank og folk du kender

    Det kan være en god ide at få folk til at holde øje med din aktivitet det næste stykke tid. Hvis din betalingsoplysninger ligger tilgængeligt, skal du kontakte din bank og gøre dem opmærksomme på, at du er blevet hacket. Det kan også være en god ide at fortælle folk, du kender, at du er blevet hacket, så de selv kan undgå at blive snydt af falske mails.

Forebyg svindel med wifisikring

Med en wifi-boks kan du bruge det trådløse netværk til at holde hackere ude af hjemmets computere.

Undgå identitetstyveri

Identitetstyverier er ikke alene grænseoverskridende, det kan også ramme dig hårdt økonomisk. Få fire gode råd til, hvordan du sikrer dig.

Vælg et sikkert password

Dit password er nøglen til din online sikkerhed. Få seks gode råd til, hvordan du bedst vælger et sikkert password – og ikke mindst passer på det.