Husk forsikringen, og rejs uden bekymringer

Vi kan desværre ikke love, at der ikke sker uheld på din rejse, men med vores rejseforsikring skal du ikke bekymre dig, om du er godt dækket, hvis uheldet er ude. Bliver du fx ramt af akut sygdom eller en ulykke, hjælper vi hele døgnet og dækker udgifter til blandt andet behandling og hjemtransport.

  • Behandling uden begrænsning
  • Selvrisiko på lejet bil
  • Forsinket bagage

En fleksibel forsikring, som dækker døgnet rundt

Du vælger selv, om du og familien skal være dækket i Europa eller hele verden. Du kan også bestemme, om du vil være dækket på erhvervsrejser eller private ferier. Desuden tilbyder vi en række tilvalg, så du kan skræddersy rejseforsikringen efter jeres behov.

Vi dækker behandling og hjemtransport
Rejseforsikringen skaber trygge rammer om rejsen og dækker, hvis du eller familien bliver syge eller kommer ud for en ulykke. Vi dækker omkostningerne til behandling på stedet og hjemtransport, hvis I ikke selv kan komme hjem.

Godt at vide, hvis du har en kronisk sygdom eller lidelse
Vores rejseforsikring dækker sygdom, der opstår akut på rejsen. Forsikringen dækker ikke, hvis en sygdom har vist symptomer i de sidste 2 måneder inden din rejse – eller 2 måneder før, at du bestiller din rejse.
Læs mere

Hvilke dækninger har du brug for?

Europa eller Verden
Du skal vælge, om du vil være dækket døgnet rundt i enten Europa inkl. Tyrkiet eller hele verden. Ferierejser i Danmark er altid dækket.

Dækningsperiode
Vælger du Årsrejse, skal du bestemme, om du og din familie skal være dækket året rundt på ferierejser på op til 30, 60 eller 90 dage pr. rejse. 

Erhvervsrejser eller private rejser
Du skal vælge, om du vil være dækket på private ferierejser, eller når du er på erhvervsrejser.

Uanset hvad du vælger, har du den samme gode grunddækning på din rejseforsikring.

Hvad dækker en
rejseforsikring hos os?

Grunddækninger

Rejse

Bliver du eller andre i husstanden syge eller kommer til skade på rejsen, dækker vi bl.a. lægebehandling, hospitalsophold, nødvendig hjemtransport og sygeledsagelse.

Vi dækker også ved forsinket transport og forsinket fremmøde.

Vi betaler erstatningsdøgn, hvis I bliver ramt af en alvorlig, akut sygdom i nogle enkelte dage (dog fx ikke influenza). Varer sygdommen mere end halvdelen af ferien, betaler vi en erstatningsrejse.

Evakuering

Dækker, hvis du har behov for evakuering, hvis der fx opstår uroligheder på din feriedestination.

Selvrisiko på lejet bil

Dækker eventuel selvrisiko, hvis du kommer til at skade en lejet bil.

Tilvalg

Skitillæg

Dækker uheld på ski og snowboard på dine rejser.

Bagage, Ansvar og Retshjælp

Dækker bagage ved tyveri og røveri, og hvis I kommer til at gøre skade på andre, deres ting eller i en lejet feriebolig. Desuden dækker vi en del af dine udgifter ved visse private retssager.

Afbestilling

Dækker, hvis I fx bliver alvorligt syge eller kommer til skade før rejsens start, eller hvis I må aflyse på grund af alvorlig sygdom eller dødsfald i familien. Du kan vælge at tegne afbestillingsforsikringen alene.

Bliv klogere på detaljerne

Vil du vide mere om rejseforsikringens dækninger og vilkår, kan du læse mere i disse dokumenter. Har du allerede din rejseforsikring hos os, kan du se dine betingelser på Mit Codan.

Produktarket giver dig et godt overblik over dine muligheder – ligesom produktinformationen, der også gør det nemmere at sammenligne vores rejseforsikring med andre rejseforsikringer. I betingelserne kan du finde alle detaljerne om forsikringen.

Er du stadig i tvivl?

Få svar på typiske spørgsmål

Hvis uheldet er ude

Du kan ringe til SOS International døgnet rundt på +45 33 55 23 25, hvis du får behov for akut lægehjælp, evakuering eller krisehjælp på en rejse. Får du brug for øjeblikkelig hjælp fra os, hjælper vi dig døgnet rundt på +45 33 55 55 55.

Rejseklar med Udenrigsministeriets gratis app og Danskerlisten

Det er en god idé at hente Udenrigsministeriets gratis app, Rejseklar. I app’en har du offline adgang til både rejsevejledninger og nyttige informationer, hvis du kommer i problemer i udlandet.
Læse mere om Rejseklar.

Du kan nemt tilmelde dig Danskerlisten, så du kan få direkte besked, hvis der er en særlig hændelse eller situation, som kræver at du er ekstra opmærksom på din rejse.
Læs mere om Danskerlisten.

Har jeg en afbestillingsforsikring?

Afbestillingsforsikringen er ikke en standarddækning på vores forsikring, men en dækning, du skal vælge at købe til. Du kan vælge at supplere din rejseforsikring med dækningen Afbestilling, som giver dig erstatning, hvis du får brug for at aflyse din private ferierejse. Det kan være, fordi du bliver alvorligt syg, kommer ud for en ulykke eller oplever dødsfald i familien.

Hvordan få jeg Afbestilling på min forsikring?
Ønsker du at udvide din forsikring med Afbestilling, skal du ringe til vores kundeservice. Du kan finde nummeret under artiklen.

Kan jeg får erstatningsrejse hvis min ferie bliver afbrudt?

Bliver din ferie afbrudt fx pga. akut dødsfald eller sygdom på nære familiemedlemmer i Danmark eller hvis der sker alvorlig skade på din bolig imens du er væk på ferie, så tilbyder vi dig enten at genoptage din rejse eller tilbyder dig en erstatningsrejse eller erstatningsdøgn.

Hvis rejsen genoptages skal der være mindst 7 dage tilbage af den oprindelige rejseperiode, når afbrydelsen sker. Kan du ikke genoptage rejsen, tilbyder vi dig enten en erstatningsrejse eller erstatningsdøgn. Det afhænger af, hvornår på rejsen afbrydelsen skete og hvor mange dage, du mistede.

Bemærk at du automatisk er dækket af verdensrejseforsikring, hvis du har en indboforsikring hos os.

Hvordan er jeg dækket ved bagageforsinkelse?

Hvis din bagage er forsinket i mere end 6 timer i forhold til din ankomst, får du en kontant erstatning pr. kuffert og pr. påbegyndt døgn. Dog maksimalt 4 døgn.

Erstatningen betyder, at du kan købe de nødvendigheder, som måtte være forbundet med ikke at have sin bagage – fx lidt tøj, en tandbørste osv. Har du fx indskrevet skiudstyr eller en klapvogn som bagage, og bliver udsat for en forsinkelse, har du mulighed for at få dækket udgifterne til leje af nyt udstyr i den periode, som dit eget er forsinket.

Du skal være opmærksom på, at der ikke udbetales erstatning for forsinket bagage på hjemrejsen.

Har jeg en rejseforsikring?

I Codan kan du tegne en rejseforsikring, der passer til dine behov. Du kan fx vælge, om du vil være dækket i Europa eller i hele verden.

Du kan finde en oversigt over dine forsikringer ved at logge på Mit Codan.

Jeg er gravid og skal rejse. Hvordan dækker I?

Din rejseforsikring dækker indtil en måned inden forventet fødsel – fx hvis du er på ferie og uventet går i fødsel eller bliver syg, som følge af graviditeten. Vi råder altid til, at man ikke tager på ferie inden for en måned fra forventet fødselstidspunkt, for at være forsikret på rejsen. Forsikringen dækker ikke udgifter til abort gennem hele graviditeten, medmindre en læge vurderer, at du er i livsfare pga. graviditeten.

Derudover er der ikke nogen hindring for at nyde en ferie, imens du er gravid. Du skal være opmærksom på, at almindelige graviditetsgener, der kan opstår som fx kvalme og bækkenløsning, ikke er omfattet af forsikringen.

Hvor meget kan jeg maksimalt få dækket ved tyveri på en rejse?

Det er din indboforsikring og herunder dækningen for rejsegods, som dækker dine ting, hvis de bliver stjålet på rejsen. Dette gælder både, når du selv er i besiddelse af dine ting, og når du sender dine ting med fx fly.
Når du sender dine ting med fx en fragtmand eller fly, så er dine ting desuden dækket, hvis de bliver beskadiget eller hvis de bliver væk - det gælder dog ikke for særligt private værdigenstande som fx smykker eller for penge.

Hvis dine ting bliver væk eller beskadiget eller overdragelse, skal du altid melde det til fly- eller rejseselskabet så hurtigt som muligt. Hvis der er tale om et flyselskab, vil du få en PIR rapport, som vi skal have en kopi af senest 21 dage efter dine ting er blevet væk eller beskadiget.

Det er også muligt at tilvælge en bagagedækning til din rejseforsikring, hvis du ønsker det.

Hvordan er jeg dækket hvis rejseselskabet eller rejsearrangøren går konkurs?

Hvis dit rejseselskab går konkurs, efter du har påbegyndt rejsen, så dækker vi dine ekstraudgifter til hjemrejse fra destinationen. Dog kun, hvis dette ikke er dækket af Rejsegarantifonden.

Jeg skal rejse til udlandet i mere end 60 dage. Hvad skal jeg vide inden jeg rejser?

På din årsrejseforsikring kan du vælge, om du vil være dækket i 30, 60 eller 90 dage. Du kan se på din police, hvor mange dage, du er dækket for.

Du kan ikke udvide din rejseforsikring til mere end maksimalt 90 dage hos os, men vi dækker de første 90 dage selvom du rejser længere tid end det. Derfor kan du nøjes med at købe en forsikring hos et rejseselskab, som dækker den sidste del af din ferie.

Har du en ulykkesforsikring hos os, vil den dække dig i hele ferien – også selvom det er over 90 dage.

Har du brug for hjælp?
Har du brug for rådgivning, er du velkomne til at ringe til vores kundeservice.

Jeg skal rejse, men har en kronisk sygdom eller lidelse

Vores rejseforsikring dækker sygdom, der opstår akut på rejsen. Forsikringen dækker ikke, hvis en sygdom har vist symptomer i de sidste 2 måneder inden din rejse – eller 2 måneder før, at du bestiller din rejse.

Hvis du har været syg eller lider af en kronisk lidelse, kan du godt rejse på ferie og været dækket af din rejseforsikring, men du skal være rask nok til at rejse – både når du bestiller rejsen og umiddelbart inden du skal rejse.

Hvis du vil være sikker på, at din rejseforsikringen dækker, skal du have en forhåndsvurdering. Dette gælder fx, hvis du har haft været syg inden for de sidste 2 måneder, hvor du har været til lægen, fået medicin, været til ekstra undersøgelser på hospitalet eller har været indlagt.

Det koster ikke noget at få en forhåndsvurdering. Du skal benytte SOS International’s online helbredstest. Din forhåndsvurdering kan enten give dig fuld dækning på din rejse, eller give et forbehold for dækning af din lidelse på den konkrete rejse.

Forhåndsvurderingen gælder kun for en konkret rejse, og du skal også huske at få foretaget en forhåndsvurdering, inden du bestiller din rejse, hvis din sygdom ikke har været stabil.

Jeg er over 70 år og skal ud at rejse. Er jeg dækket?

Er du forsikret hos os, er det ikke alderen som afgør, om du er dækket på din rejse. Du kan derfor sagtens rejse, selvom du er over 70 år.

Det som afgør, om du kan rejse, når du er forsikret hos os er, om du er sund og rask, når du tager af sted. Codans rejseforsikring dækker sygdom, der opstår akut på rejsen.

Har du en kronisk sygdom eller lidelse, kan du læse mere om hvordan du er dækket herover.

Hvordan er jeg dækket når jeg skal ud at rejse?

Vores rejseforsikring omfatter alle private ferierejser af op til 30, 60 eller 90 dages varighed i hele verden eller i Europa. Det vil fremgå af din police, hvad du har valgt på din forsikring.

  • Med rejseforsikringen får du og medlemmerne af din husstand bl.a. dækket:
    Syge- og hjemtransport fra destinationer i hele verden, hvis en af jer bliver syge eller kommer til skade på ferien.
  • Behandling hos læge eller på sygehus i hele verden, hvis det bliver nødvendigt under ferien.
  • Dansk alarmcentral med hjælp døgnet rundt, tolkebistand, rådgivning om behandling og hjælp, hvis du fx skal skifte hotel eller tale med pårørende i Danmark.
  • Erstatningsrejse, hvis du er hospitalsindlagt i mere end halvdelen af din ferie.
  • Tilkaldelse, hvis du pga. sygdom eller ulykke har brug for at tilkalde nogen fra familien.
  • Kontant erstatning, hvis din bagage bliver forsinket i mere end 6 timer, efter du er ankommet til dit rejsemål uden for Danmark.

Har du husket afbestillingsforsikringen?
Du kan vælge at supplere din rejseforsikring med dækningen Afbestilling, som giver dig erstatning, hvis du får brug for at aflyse din private ferierejse. Det kan være fordi, du bliver akut syg, kommer ud for en ulykke eller oplever dødsfald i familien.

Ring til kundeservice og hør mere om vores udvidede rejseforsikring.

I hvilke lande dækker min rejseforsikring?

Du kan vælge, som du vil have en rejseforsikring, der dækker i hele verden eller i Europa.

Dækker din rejseforsikring i Europa er du dækket i følgende lande:
Albanien, Andorra, Azorerne, Belgien, Bosnien-Hercegovina,
Bulgarien, Cypern, Danmark, De Kanariske Øer, Estland,
Finland, Frankrig, Færøerne, Gibraltar, Grækenland,
Grønland, Holland, Hviderusland, Irland, Island, Isle of
Man, Italien, Kanaløerne, Kasakhstan, Kosovo, Kroatien,
Letland, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Nordmakedonien,
Malta, Madeira, Moldova, Monaco, Montenegro, Norge,
Polen, Portugal, Rumænien, Rusland indtil Ural, San
Marino, Schweiz, Serbien, Slovakiet, Slovenien, Spanien,
Storbritannien (England, Nordirland, Skotland og Wales),
Sverige, Tjekkiet, Tyrkiet, Tyskland, Ukraine, Ungarn,
Vatikanstaten og Østrig.

Uanset om din rejseforsikring dækker i verden eller Europa, så dækker den altid også i Danmark, hvis du har minimum én overnatning på din destination.

Der er dog enkelte undtagelser, da vi ikke dækker, hvis du rejser til et land med:

  • Krig og krigslignende tilstande
  • Oprør og borgerlige uroligheder
  • Terroristaktiviteter
  • Militær undtagelsestilstand
  • Epidemi
  • Naturkatastrofe
  • Og lignende

Det gælder også, hvis du rejser til lande eller områder, hvor udenrigsministeriet har frarådet indrejse eller i forvejen har foretaget evakuering. Du kan læse mere fra udenrigsministeriet her.

Du kan læse mere i dine forsikringsbetingelser, hvis du vil have den fuldstændige beskrivelse af, hvornår vi ikke dækker skader sket på rejsen. Dine forsikringsbetingelser finder du i Mit Codan eller sammen med din police.

Hvad skal jeg have med når jeg skal ud at rejse?

Rejser du inden for EU, Norge, Island, Lichtenstein og Schweiz skal du huske at have det blå EU-sygesikringskort med dig. Med det får du den behandling, der gælder for borgerne i det land, du rejser i.

Jeg skal på skiferie. Hvordan er jeg dækket?

Du er dækket for skader sket i forbindelse med ski eller snowboard, hvis du har købt skitillæg til din rejseforsikring.

Du kan se på din police, om du har købt Skitillæg.

Ønsker du at udvide din rejseforsikring med Skitillæg, kan du ringe til vores kundeservice.

Jeg vil gerne udvide min forsikring over 90 dage. Kan jeg det?

Nej det kan vi desværre ikke tilbyde dig.
Vores rejseforsikring tilbyder dækning i 30, 60 eller 90 dage.

Skal jeg stadig huske det blå kort, når jeg har jer som forsikringsselskab?

Ja, du skal altid huske det blå kort når du rejser inden for EU, Norge, Island, Liechtenstein og Schweitz – uanset hvor du er forsikret.

Hvordan er jeg dækket med det gule sundhedskort?

Dit gule sundhedskort dækker ikke rejser uden for Danmark, Færøerne og Grønland. Det betyder blandt andet, at du ikke kan få betalt hjemtransport i tilfælde af sygdom, og at der ikke er en offentlig dansk alarmcentral, du kan kontakte fra udlandet.

Hvordan er jeg dækket med det blå EU-sygesikringskort?

Det blå EU-sygesikringskort dækker alle lande i EU, inklusiv Island, Liechtenstein, Norge og Schweitz. Du får dog kun den behandling, der gælder for borgerne i det land, du rejser i, og hjemtransport er ikke dækket. I nogle lande er der egenbetaling på sygdomsbehandlinger.

Hvis der sker et uheld, når du rejser i EU, Norge, Island, Liechtenstein eller Schweiz, skal du kontakte et lokalt behandlingssted og fremvise det blå EU-sygesikringskort. Det blå EU-sygesikringskort kan bestilles gratis på Borger.dk.

Det blå EU-sygesikringskort dækker midlertidige ophold, når du skal på ferie, være au-pair, i praktik, studere eller arbejde i udlandet. Med appen European Health Insurance Card kan du få information om nødtelefonnumre, dækkede behandlinger, udgifter med mere.

Jeg ønsker at udvide min rejseforsikring

Ønsker du at udvide din rejseforsikring med RejsePlus, kan du få hjælp hos Kundeservice mandag - torsdag kl. 8-19 og fredag kl. 8-18 på 33 55 55 50.