Rejser og coronavirus

Codan følger situationen tæt og opdaterer løbende informationen.

Opdateret 2. oktober 2020.

Hvordan dækker rejseforsikringen?

Vil du gerne bestille en rejse nu?

Vil du gerne bestille en rejse til et land eller område, hvor Udenrigsministeriet ikke længere fraråder al unødig indrejse? Så kan du roligt gøre det nu, og stadig være dækket for afbestilling, selvom Udenrigsministeriet senere kan blive nødt til at fraråde al unødig indrejse igen.

Vær opmærksom på karantæne

Visse lande eller regionale områder har krav om selvkarantæne ved indrejse. Det kan være en god idé at tjekke det pågældende lands rejsevejledning inden indrejse, og inden du bestiller din rejse, så du ikke skal bruge hele din ferie på at være i karantæne.

Vælger du at rejse til et gult land eller område

Et gult land eller område betyder, at du ifølge Udenrigsministeriets rejsevejledning skal være ekstra forsigtig, men det betyder også, at du kan rejse ind i landet eller området, og stadig være dækket af din rejseforsikring på normale vilkår, også hvis du skulle blive smittet med Covid-19.
OBS! Opdateret rejsevejledning til Spanien.

Vælger du at rejse til et orange land eller område

Vælger du at rejse til et af de lande eller områder, hvor Udenrigsministeriet fraråder al unødig indrejse til, vil du ikke være dækket for skader med relation til Covid-19. Det vil sige udgifter til hospital og behandling, hvis du skulle blive smittet under din rejse.

Du vil heller ikke være dækket for eventuelle mérudgifter i forbindelse med Covid-19. Det kunne fx være, hvis du brækkede benet og er nødt til at blive behandlet på et privat hospital i stedet for det offentlige, grundet særlige omstændigheder i forbindelse med Covid-19.

Det land eller område jeg opholder mig i er ændret fra gult til orange

Du er fuldt dækket af vores normale betingelser på rejseforsikringen, også hvis du skulle blive smittet med Covid-19.

Er der behov for hjemrejse før tid, skal du følge anvisningerne i Udenrigsministeriets vejledninger for hjemrejse og eventuelt kontakte din rejseudbyder, fx rejsebureau eller flyselskab.

Hvis Udenrigsministeriet opfordrer til at komme hjem hurtigst muligt, skal man kontakte sin rejseudbyder og i sidste ende forsikringsselskabet. Hjemrejse ”hurtigst muligt” kan dog betyde, at man fortsat kan benytte sin planlagte hjemrejse.

Karantæne

Hvilke udgifter er dækket, hvis jeg bliver ramt af karantæne i udlandet - fx på et hotel?
Vores rejseforsikring dækker det, vi kalder rimelige og nødvendige ekstraudgifter – det vil sige udgifter til kost og logi, og evt. en ny hjemrejse.

Det er dog et krav for dækning, at myndighederne i det land du tilbageholdes i ikke betaler dine ekstraudgifter.

Har du brug for hjælp til at arrangere en ny hjemrejse, kan du kontakte os på +45 33 55 55 55.

Dækker I ødelagte feriedage, hvis jeg kommer i karantæne på min ferie?
Hvis en lokal behandlende læge vurderer, at du skal opholde dig indendørs, fordi du er syg og derfor kommer i karantæne, er du dækket for ødelagte feriedage.

Hvis du kommer i karantæne uden at være syg, er der kun dækning for eventuelle ekstraudgifter - fx forplejning, forlængelse af hotelværelse eller ny hjemrejsebillet efter karantænens ophør.

Afbestilling af pakkerejse

Hvis du ønsker at afbestille en pakkerejse, det vil sige en rejse, der består af fx hotel og flybilletter eller hotel og udflugt, skal du kontakte din rejseudbyder for at få refusion eller erstattet din rejse, som det står i Lov om Pakkerejser.
Definitionen af pakkerejser

Har du købt rejsen gennem en tredjepart, fx en hjemmeside der formidler rejser for et rejsebureau, skal du kontakte dem for at få refusion eller erstattet din rejse.

Vi anbefaler derfor, at du venter med at tage kontakt til os, indtil du får mere information fra din rejseudbyder.

Afbestilling af rejse

Ønsker du at afbestille en rejse, skal du først kontakte din rejseudbyder, fx rejsebureau eller flyselskab, for ombookning eller refusion.

Hvis rejseudbyder giver afslag på ombookning eller refusion, skal du bede om at få det dokumenteret på skrift, fx i en mail, også hvis din rejseudbyder kun kan tilbyde delvis refusion. Herefter kan du kontakte os og eventuelt anmelde skaden.

Afbestilling forudsætter, at du har tilvalgt afbestillingsdækning til rejseforsikringen.

Hvis der er lang tid til, du skal rejse, anbefaler vi, at du holder dig løbende orienteret og venter med at afbestille din rejse, da situationen kan ændre sig med kort varsel.

Vi dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, hvor Udenrigsministeriet, efter bestilling af din rejse, fraråder rejser til. 

Anmeld din skade online

Husk, du altid kan anmelde de fleste skader, inklusiv forhold der vedrører rejseforsikringen, online her.   


Har du spørgsmål til afbestilling eller evakuering, kan du kontakte vores skadeafdeling på +45 33 55 33 23.

Vi får for tiden ekstraordinært mange henvendelser, og der kan derfor i perioder opleves længere svartid på telefonerne. Vi sidder klar til at hjælpe så hurtigt, som det er muligt. 

Relevante links

Udenrigsministeriets rejsevejledninger

Udenrigsministeriets Danskerliste

Sundhedsstyrelsens spørgsmål og svar om coronavirus

Statens Serum Instituts info om coronavirus

Erhvervsstyrelsen om coronavirus og din virksomhed

Vores rejseforsikring


"Rejseklar"-app
På Udenrigsministeriets app ”Rejseklar” kan du finde rejsevejledningerne og anden relevant information.
Hent app

SOS international
+45 70 10 50 50

Lokal status
EU-kommissionen har udarbejdet en ny hjemmeside, hvor du kan få et overblik over de lokale retningslinjer i EU-landene i forhold til Corona. Den hedder ”Re-open EU” og er værd at besøge, hvis du planlægger en udlandsrejse i EU. 

Spørgsmål om ophold og rejse
Kontakt Udenrigsministeriets Globale Vagtcentral på
bbb@um.dk eller +45 33 92 11 12 hele døgnet.