Betaling og regninger

Spørgsmål og svar

Hvordan tilmelder jeg mine regninger til Betalingsservice? 

Du kan tilmelde dine regninger til Betalingsservice, når du betaler dem i netbankBrug PBS-oplysningerne, der står nederst på indbetalingskortet. 

Hvor ofte skal jeg betale regninger? 

Du bestemmer selv, hvor ofte du skal betale regninger. Du kan vælge om det er en gang om måneden (kun for betaling med Betalingsservice), kvartalsvist, halvårligt eller årligt. Der er forskelligt gebyr for betaling med indbetalingskort og BS – se betalingsgebyrer. 

Kan jeg få delt min regning op? 

For at få delt din regning op i flere mindre betalinger er du nødt til at kontakte os telefonisk, så ser vi sammen på, hvilke muligheder der er.  

Hvorfor kommer mine regninger ikke med posten? 

Vi tilmelder dig automatisk til e-Boks, når du bliver oprettet som kunde hos os – medmindre du er fritaget for e-Boks. Udover e-Boks kan du også se dine regninger påMit Codan. 

 

Hvor kan jeg finde mine regninger? 

Du kan altid se dine regninger i din e-Boks, medmindre du er fritaget for det, eller du kan logge på Mit Codan og se dem under punktet 'Mine dokumenter'. Hvis du ikke er tilmeldt e-Boks, kan du få regningerne sendt med posten mod et gebyr. 

Jeg er tilmeldt Betalingsservice, men har fået et indbetalingskort. Skal jeg betale det? 

Der kan være sket en fejl, eller du kan have tilmeldt dig Betalingsservice efter regningerne er sendt. Uanset hvad er det bedst at betale regningen og kontakte os, så ser vi på det.  

Jeg har betalt for meget og har penge til gode. Hvornår får jeg dem udbetalt? 

Hvis du har betalt for meget, sætter vi det overskydende beløb ind på din NemKonto eller tilbagebetaler dem via Betalingsservice.  

Hvordan betaler jeg min regning? 

Du kan betale dine regninger på to måder: med indbetalingskort (girokort) og via Betalingsservice. Du finder indbetalingskortet i din e-Boks og kan tilmelde det til Betalingsservice, når du betaler det i netbank. 

Hvorfor får jeg et indbetalingskort pr. forsikring i stedet for ét samlet? 

Det skyldes, at du i vores system står til at modtage separate regninger. Kontakt os hvis du vil modtage én samlet regning i stedet 

Hvorfor er den månedlige betaling ikke lig med årsprisen delt med 12? 

Det kan der være flere grunde til. Det kan fx være, at du betaler et gebyr for månedlig betaling. Du kan være tilmeldt på skæve datoer i måneden. Eller måske er forklaringen en anden. Hvis du ønsker den præcise forklaring, er du velkommen til at kontakte os. 

Hvorfor får jeg en regning, når jeg har opsagt min forsikring? 

Der kan være et opsigelsesvarsel på din forsikring, som gør, at du skal betale for din forsikring efter selve opsigelsen. Eller det kan være, at du opsiger forsikringen midt i en måned. Hvis du fx afmelder din bil den 15. december, så skal der stadig betales for de første 15 dage i december. 

Der kan også være en forskydning mellem udsendelsen af regninger og din opsigelse, som betyder, at din opsigelse ikke er registreret inden regningen blev sendt. Hvis vi fejlagtigt har modtaget en betaling efter din opsigelse, får du automatisk pengene retur. 

Jeg forstår ikke min regning – kan I forklare mig den? 

Vi oplever, at vores kunder oftest har specifikke spørgsmål til summerne på deres regning. Det vil vi gerne hjælpe med at svare på, men er nødt til at bede dig om at kontakte os. 

Hvorfor betaler jeg mere eller mindre end før? 

Prisen på din forsikring ændrer sig ikke. Beløbet på din betalingsoversigt kan dog se anderledes ud, og det beløb, du betaler via Betalingsservice kan have ændret sig. 

Det kan skyldes flere ting: Måske har du i løbet af det seneste år tilpasset dine forsikringer og dækninger, fx købt eller opsagt en forsikring eller tilføjet en ny dækning, så du nu er forsikret på en anden måde end før. Dette vil blive udlignet, så vi fordeler betalingen for dine nye forsikringer rigtigt hen over året. Det kan også være, at du er blevet varslet om en prisstigning, men så har vi skrevet til dig om det i et særskilt brev.