Rejser og coronavirus

Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser til hele verden.
Codan følger situationen tæt og opdaterer løbende informationen.

Opdateret 20. maj 2020.

Hvordan dækker rejseforsikringen?

Har du planlagt en rejse til sommer?

Der er mange af vores kunder, som allerede har bestilt en ferie til udlandet til sommer.

Står du i samme situation, og skal til at betale restbeløbet til en rejse med afrejse i juni, juli og august 2020, vil vi gerne i kontakt med dig for fortælle dig om mulighederne for at få refunderet dit depositum hos os.

Vi kan hjælpe med allerede betalt depositum for feriehuse, campingpladser og -lejligheder for kunder, som selv har planlagt og bestilt rejsen.

Vær opmærksom på, at du skal have tilvalgt afbestillingsdækning på din rejseforsikring, du skal have bestilt rejsen inden den 13. marts 2020, og Udenrigsministeriet skal stadig fraråde indrejse på betalingstidspunktet for restbeløbet.

Flybilletter og pakkerejser er ikke omfatte af denne aftale, her skal du fortsat kontakte din rejsearrangør angående aflysning.

Du kan ringe til vores skadeafdeling på 33 55 33 23.

Afbestilling af rejse

Ønsker du at afbestille en rejse, skal du først kontakte din rejseudbyder, fx rejsebureau eller flyselskab, for ombookning eller refusion.

Hvis rejseudbyder giver afslag på ombookning eller refusion, skal du bede om at få det dokumenteret på skrift, fx i en mail, også hvis din rejseudbyder kun kan tilbyde delvis refusion. Herefter kan du kontakte os og eventuelt anmelde skaden.

Afbestilling forudsætter, at du har tilvalgt afbestillingsdækning til rejseforsikringen.

Hvis der er lang tid til, du skal rejse, anbefaler vi, at du holder dig løbende orienteret og venter med at afbestille din rejse, da situationen kan ændre sig med kort varsel.

Vi dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, hvor Udenrigsministeriet, efter bestilling af din rejse, fraråder rejser til. Lige nu gælder det hele verden, og du kan læse mere på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Afbestilling af pakkerejse

Hvis du ønsker at afbestille en pakkerejse, det vil sige en rejse, der består af fx hotel og flybilletter eller hotel og udflugt, skal du kontakte din rejseudbyder for at få refusion eller erstattet din rejse, som det står i Lov om Pakkerejser.
Definitionen af pakkerejser

Har du købt rejsen gennem en tredjepart, fx en hjemmeside der formidler rejser for et rejsebureau, skal du kontakte dem for at få refusion eller erstattet din rejse.

Vi anbefaler derfor, at du venter med at tage kontakt til os, indtil du får mere information fra din rejseudbyder.


Er du i udlandet?

Hvis du opholder dig i udlandet og skal rejse hjem, skal du kontakte myndigheder, din rejsearrangør eller flyselskab for at få hjælp til hjemtransport. Skulle der derudover ske noget uforudset, kan du altid kontakte SOS International på +45 33 55 23 25 døgnet rundt.

Vær opmærksom på, at der ikke er tale om en evakuering i forbindelse med Udenrigsministeriets opfordring til hjemrejse.

Du kan med fordel downloade Udenrigsministeriets app, ’UM Rejseklar’, hvor der er information om krisesituationer, hvis der skulle opstå problemer, og der er mulighed for at registrere dit ophold på Danskerlisten.
Husk at afmelde dig listen, når du er hjemme igen.

Anmeld din skade online

Husk, du altid kan anmelde de fleste skader, inklusiv forhold der vedrører rejseforsikringen, online her.   


Har du spørgsmål til afbestilling eller evakuering, kan du kontakte vores skadeafdeling på 33 55 33 23.

Vi får for tiden ekstraordinært mange henvendelser, og der kan derfor i perioder opleves længere svartid på telefonerne. Vi sidder klar til at hjælpe så hurtigt, som det er muligt. 

Få svar på typiske spørgsmål

Kan jeg bestille en rejse i dag og være dækket af afbestillingsforsikringen?

Din rejseforsikring vil ikke dække afbestilling grundet coronavirus, da årsagen for afbestilling var tilstede ved køb/bestilling af rejse. Det fremgår tydeligt af betingelserne.

Kan jeg afbestille min rejse til sommer?

Vi dækker afbestilling umiddelbart inden afrejse. Vi anbefaler derfor, at du venter med afbestille din rejse og venter med at kontakte os. Situationen forandrer sig lige nu fra dag til dag.

Jeg har betalt mit depositum forud for en rejse, kan jeg afbestille?

Du skal i første omgang kontakt din rejsearrangør, som kan svare på spørgsmålet og betingelser for depositum.

Jeg skal til at betale én af mine rater, skal jeg betale eller afbestille min rejse?

Du skal kontakte din rejsearrangør, og du er fortsat omfattet af afbestillingsforsikringen. Beløbet indbetales tidligst sidste frist for betalingsdato.

 

 

Er du allerede i udlandet?

Hvis du opholder dig i udlandet og skal rejse hjem, skal du kontakte din rejsearrangør eller flyselskab for at få hjælp til hjemtransport. Skulle der derudover ske noget uforudset, kan du altid kontakte vores alarmcentral døgnet rundt.

Jeg befinder mig i et lander under "lock down". Hvad skal jeg gøre?

Hvis du opholder dig i et land, der er under ”Lock-down”, skal du med det samme kontakte dit flyselskab eller dit rejsebureau for ombooking dine flybilletter. Forsikringen dækker dine ekstra udgifter i forbindelse med ombooking, hvis du ikke kan benytte din oprindelige hjemrejsebillet, som følge af ”Lock down”.

Hvis du bliver syg på rejsen

Hvis du bliver syg på rejsen, anbefaler vi, at du kontakter og følger de lokale myndigheders anvisninger. Har du mistanke om sygdom, fx smitte med coronavirus, så kan man ved hjælp af rejseforsikringen derudover altid tale med sundhedsfagligt personale hos vores alarmcentral, hvor de sidder klar til at give vejledning og hjælpe døgnet rundt.

Hvilke udgifter er dækket, hvis jeg bliver ramt af karantæne i udlandet - fx på et hotel?

Vores rejseforsikring dækker det, vi kalder rimelige og nødvendige ekstraudgifter – det vil sige udgifter til kost og logi, og evt. en ny hjemrejse.

Det er dog et krav for dækning, at myndighederne i det land du tilbageholdes i ikke betaler dine ekstraudgifter.

Har du brug for hjælp til at arrangere en ny hjemrejse, kan du kontakte os på +45 33 55 55 55.

Kan jeg roligt bestille sommerferie?

Du bør være særlig opmærksom, hvis du bestiller en rejse til et land eller område, hvor Udenrigsministeriet på nuværende tidspunkt fraråder indrejse.

Hvis denne anbefaling stadig er gældende, når du skal af sted, dækker vores afbestillingsforsikring ikke.

Vi dækker kun rejser, der er bestilt, inden Udenrigsministeriet begyndte at fraråde indrejse.

Dækker I ødelagte feriedage, hvis jeg kommer i karantæne på min ferie?

Hvis en lokal behandlende læge vurderer, at du skal opholde dig indendørs, fordi du er syg og derfor kommer i karantæne, er du dækket for ødelagte feriedage.

Hvis du kommer i karantæne uden at være syg, er der kun dækning for eventuelle ekstraudgifter - fx forplejning, forlængelse af hotelværelse eller ny hjemrejsebillet efter karantænens ophør.

Er jeg dækket, hvis jeg bliver syg af coronavirus på min ferie?

Hvis du bliver alvorlig syg af coronavirus på din ferie og har brug for indlæggelse og/eller medicin, dækker din rejseforsikring. Ring til vores samarbejdspartner SOS International på +45 33 55 23 25. De er klar til at hjælpe dig døgnet rundt.

Du er yderligere dækket for hjemtransport, hvis det vurderes nødvendigt. Bemærk dog, at udgifterne som udgangspunkt ikke er dækket, hvis du rejser til et land eller område, hvor Udenrigsministeriet inden afrejse har frarådet indrejse.

Relevante links

Udenrigsministeriets rejsevejledninger

Udenrigsministeriets Danskerliste

Sundhedsstyrelsens spørgsmål og svar om coronavirus

Statens Serum Instituts info om coronavirus

Erhvervsstyrelsen om coronavirus og din virksomhed

Vores rejseforsikring


"Rejseklar"-app
På Udenrigsministeriets app ”Rejseklar” kan du finde rejsevejledningerne og anden relevant information.
Hent app

SOS international
+45 33 55 23 25

Spørgsmål om ophold og rejse
Kontakt Udenrigsministeriets Globale Vagtcentral på
bbb@um.dk eller +45 33 92 11 12 hele døgnet.